Inhoudsopgave

Kettingsmering van een suzuki bandit

Kettingsmering: waarom het cruciaal is voor jouw motor

Je ketting lijkt misschien een simpel onderdeel. Maar onderschat ‘m niet: hij draagt rechtstreeks de kracht van je motorblok over op je achterwiel. Geen goede smering? Dan slijten ketting én tandwielen razendsnel. Of erger nog: je loopt kans op een vastloper of klapperende ketting tijdens het rijden.

In deze blog leggen we je precies uit waarom kettingsmering zo belangrijk is, hoe vaak je het moet doen, welk middel je gebruikt en hoe je het goed aanpakt. En ja we delen ook wat je vooral niet moet doen.

Waarom is kettingsmering zo belangrijk?

Een motorfiets produceert veel kracht. Al die kracht gaat via de ketting naar het achterwiel. Die ketting is continu in beweging en krijgt flink wat te verduren: regen, stof, pekel, zand, hitte en wrijving. Zonder smering wordt de wrijving te groot, wat leidt tot:

  • Oververhitting van schakels

  • Versnelde slijtage van ketting en tandwielen

  • Meer rek in de ketting

  • Verlies van vermogen

  • Kans op breuk of afspringen

Een droge ketting herken je aan een krakend of piepend geluid en een doffe kleur. Zie je dat? Dan ben je eigenlijk al te laat.

Heb je geen ketting maar een cardan aandrijving? dan is wellicht deze blog voor jou interessant!

Hoe vaak moet je je ketting smeren?

Dat hangt af van het gebruik. Als vuistregel geldt:

  • Elke 500 à 600 km bij normaal gebruik

  • Na elke rit in de regen of na het wassen van je motor

  • Na offroadritten of stoffige omstandigheden

Rijd je met een sportieve rijstijl of veel snelwegkilometers? Dan liever iets vaker dan te laat.

Welk smeermiddel gebruik je?

Er zijn veel soorten kettingsmeermiddelen op de markt, maar bij Motorpulse kiezen we bewust voor kwaliteit. Wij gebruiken standaard de Motul Chain Lube Road (C2). Deze witte kettingspray is speciaal ontwikkeld voor straatmotoren en heeft uitstekende hechteigenschappen.

  • Hecht goed aan de ketting
  • Spettert nauwelijks (anti-fling)

  • Geschikt voor O-, X- en Z-ring kettingen

  • Biedt langdurige bescherming, ook bij regen of hoge snelheden

Deze spray biedt een goede balans tussen smering, bescherming en netheid precies wat je nodig hebt voor dagelijks gebruik én winterstalling.

Hoe smeer je de ketting correct?

Veel motorrijders smeren ‘even snel’, maar dat is zonde. Zo doe je het goed:

  1. Maak de ketting eerst schoon
    Gebruik een ontvetter of speciale kettingreiniger en een borstel. Laat drogen of blaas droog.

  2. Smeer de ketting van binnenuit
    Sproei terwijl je het achterwiel rustig draait. Richt op de binnenkant van de ketting, zodat het smeermiddel naar binnen kan kruipen tijdens het rijden.

  3. Laat het smeermiddel even intrekken
    Idealiter smeer je ná een rit (als de ketting warm is) en laat je het een uurtje staan voordat je weer gaat rijden. Zo trekt het goed in.

  4. Verwijder overtollig smeermiddel
    Een doekje erlangs helpt tegen spetters op je velgen.

Veelgemaakte fouten bij kettingsmering

  • Smeren op een vieze ketting
    Smering + vuil = schuurpasta. Maak ‘m dus eerst schoon.
  • Te veel of te weinig smeren
    Een dikke laag heeft geen zin. Een gelijkmatige, dunne laag is genoeg.
  • Verkeerde plek inspuiten
    Altijd aan de binnenzijde van de ketting, nooit alleen aan de buitenkant.
  • Smeren net voor je gaat rijden
    Dan slingert alles er direct weer vanaf.

Kettingonderhoud in Doetinchem of omgeving nodig?

Wil je zeker weten dat jouw ketting in topstaat is? Kom dan langs bij Motorpulse Doetinchem. We controleren niet alleen je ketting, maar ook de tandwielen, speling en kettingspanning. Bij een kleine beurt is kettingreinigen en smeren altijd inbegrepen.

Adres: Amperestraat 4, Doetinchem
Bel ons: 06-53993177
Mail: info@motorpulse.nl