Inhoudsopgave

Waarom goed onderhoud van je cardanaandrijving essentieel is!

Waarom goed onderhoud van je cardanaandrijving essentieel is!

Zoals je weet kiezen veel tourrijders voor een cardan vanwege het gemak. Geen kettingsmeer, geen spanners heerlijk. Echter, “onderhoudsvrij” is niet hetzelfde als “onderhoudsloos”. Ook een cardan heeft olie, lagers, keerringen die je aandacht willen. En geloof me: je wilt er op tijd bij zijn. Een cardanrevisie is duurder dan je denkt.

De misvatting: “Cardan = klaar, toch?”

Nee. Wat wij zien in de werkplaats:

  • Olie die dik als stroop is omdat verversingsintervallen zijn overgeslagen.
  • Aangetaste splines door gebrek aan het juiste (hittebestendige) vet.
  • Ingeslagen lagers waar je eerst alleen een vaag brommetje hoorde bij constante snelheid.
    Als je wacht tot je het voelt, ben je vaak te laat.

Wat doen wij standaard bij een cardanservice?

  1. Eindoverbrenging olie verversen met de juiste specificatie (Motul 300 75W-90).
  2. Inspectie op lekkages bij keerringen en ontluchting.
  3. Spelingcheck op kruiskoppelingen en lagering.
  4. Splines reinigen en opnieuw invetten met hitte- en drukbestendig vet.
  5. Visuele controle van roest / vochtinwerking vooral bij allweather-rijders.
  6. Proefrit: luisteren naar resonanties en bromtoon bij constante snelheid.

Intervallen (en waarom we die soms verkorten)

Fabrikanten geven vaak ruime intervallen op (bijv. 20.000 – 40.000 km). Zoals je weet zegt dat niets over jouw gebruik. Rij je veel korte stukjes? Veel regen? Zware belading of duo? Dan raden we aan eerder te komen. Ook, bij elke bandenwissel achter pak ik graag een snelle cardan-check mee het wiel is er toch af.

Signalen dat je NU moet komen

  • Een zeurende bromtoon rond een vaste snelheid.
  • Vies lelijke metaalschilfers in de aftapplug (magnetisch).
  • Speling die je voelt als je het achterwiel heen en weer duwt met de motor op de middenbok.
  • Olielekkage aan de rand van de eindoverbrenging.

Cardan vs ketting: wat is echt goedkoper?

Op de lange termijn én bij goed onderhoud ontlopen ze elkaar niet veel. Echter, als je de cardan verwaarloost, is de schade onevenredig duur. Dat maakt onderhoud zo belangrijk.

Conclusie

Wil je jarenlang zorgeloos rijden met je cardan? Plan dan preventief onderhoud, niet reactief. Kom gerust even binnenvallen bij Motorpulse in Doetinchem. Ik kijk gratis even met je mee of je nog veilig zit!